Eventfoto

VARFÖR VILL ALLA DELTAGARE HA PERSONLIGA BILDER FRÅN IDROTTSEVENT?

Och hur man skapar värde för eventets arrangörer och sponsorer

Oavsett om du själv deltagit i en idrottstävlingen eller inte är du säkert bekant med fenomenet: sociala medier fylls med bilder på vänner som genomfört en tävling. Inte sällan tillsammans med känslomässiga beskrivningar om hur härlig, jävlig, jobbig, skojigt eller vacker upplevelsen de precis varit med om!

Att människor delar med sig av sina erfarenheter i social media är inget unikt, men i samband med personliga idrottsprestationer verkar viljan att berätta om upplevelsen öka enormt. Människor som vanligtvis är tystlåtna låter sig höras och de som vanligtvis syns låter sig synas ännu mer. Detta beteende är tydligast nära inpå eventet, och avtar dagarna efter.

Fenomenet kan delvis förklaras med begreppet ”Runner’s High”. Att kroppen blir hög på endorfiner som utsöndras under den fysiska aktiviteten. I kombination med den mentala urladdning som det innebär att prestera mot ett uppsatt mål. Känslan av att vara en superhjälte är sällan starkare än hos en person som precis har passerat mållinjen på en utmanande idrottstävling! En superhjälte förtjänar att berätta om omvärlden om sina superkrafter, tillsammans med personliga bilder!

Genom att tillhandahålla bilder på varje deltagare, direkt efter genomförd prestation, är chansen väldigt stor att bilderna kommer vara eftertraktade av såväl deltagare som åskådare och delas flitigt i sociala medier. Som arrangör eller sponsor har ni stora möjligheter att dra nytta av denna spridning, genom att t.ex. ”varumärkesbranda” bilderna eller driva trafik till en webbsida där bilderna publiceras.

Ett exempel på hur personliga deltagarfoton används av Göteborgsvarvet. Sponsorn Boozt driver trafik till sin sida genom att publicera bilder där, som dessutom är varumärkesbrandade:
Sponsorn Garmin får spridning på social media genom att maila ut personliga bilder till deltagarna, som är brandade med såväl Garmins logotyp som med målgångstiden, vilken ju är central för ett företag som tillverkar sportklockor:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *